Benvolguts i benvolgudes al meu blog.
Soc mestra d’educació
primària amb menció en pedagogia terapèutica (PT) i actualment m’estic
preparant les oposicions a mestre d’educació especial.
Aquest blog titulat
“PLE Mindfulness en l’escola” sorgeix de la inquietud professional relacionada
amb la constant cerca d'assessorament per part dels docents sobre estratègies i
mètodes que faciliten l'assoliment d'aprenentatge dels alumnes amb el trastorn
per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH). Igualment, pretén reflectir
els coneixements i valors adquirits durant aquests últims quatre anys en els
quals he cursat el Grau d'Educació Primària amb menció en Pedagogia Terapèutica
en la Facultat d'Educació de la Universitat d'Alacant.
![]() |
Por Ferran Llorens [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], undefined |
L'objectiu
fonamental que es pretén aconseguir amb aquest blog es basa essencialment a
afavorir que l'alumne amb TDAH realitze accions conscients amb l'objectiu
d'aprendre nous comportaments que li ajuden a millorar el seu aprenentatge i la
seua adaptabilitat a l'entorn.
El TDAH és una
malaltia d'inici infantil que consisteix en un patró persistent de conductes de
desatenció, hiperactivitat i impulsivitat. La seua elevada prevalença se situa
entre el 3 i el 7% en xiquets en edat escolar, i en l'actualitat representa el
trastorn psiquiàtric-psicològic més comú de la infància i de l'adolescència,
sent la causa més freqüent de derivació a un centre de salut mental. Així
mateix, donada la seua gran repercussió en l'entorn socioeducatiu i familiar,
ens ha portat a interrogar-nos sobre els factors causals subjacents a aquesta
prevalença i quin tipus d'intervenció optimitza el seu procés
d'ensenyament-aprenentatge i modifica les seues conductes inadequades en el
context socioeducatiu i familiar. Creiem fermament que podem i devem
desenvolupar les habilitats necessàries per a aconseguir tranquil·litzar,
desestresar i pacificar a l'alumnat amb TDAH amb l'objectiu de millorar la seua
qualitat de vida i optimitzar el seu desenvolupament acadèmic i personal.
L'educació d'avui
demanda una mica més que el mer aprenentatge de certs continguts curriculars.
Resulta indispensable que comencem seriosament a qüestionar-nos la forma
d'educar i ensenyar als nostres alumnes. És hora d'assumir responsabilitats i
de conrear altres habilitats com el autoconcepte, la regulació de les pròpies
emocions, habilitats interpersonals, la tolerància, el respecte i l'amor cap a
un mateix i cap als altres, i fins i tot, certes habilitats cognitives, entre
les quals destaca l'atenció.
Per tot
l'anteriorment comentat, hem considerat oportú plantejar un blog amb una
proposta d'intervenció per als alumnes diagnosticats amb TDAH, aquesta pretén
dur a terme un entrenament menys invasiu, ecològic i eficaç basat en tècniques
meditatives de mindfulness com a mètode alternatiu als tractaments més
utilitzats en l'actualitat, els medicaments estimulants i la teràpia
conductual, els quals comporten majors limitacions i dificultats. Destacar que
a diferència de les teràpies conductuals tradicionals en les quals el control
de la conducta s'aconsegueix amb estímuls externs, en la tècnica del
mindfulness s'utilitzen habilitats d'autocontrol per a manejar la
hiperactivitat i impulsivitat dels alumnes. Aquestes habilitats depenen del
desenvolupament de la pròpia consciència, una consciència no reactiva,
contemplativa i plena de saviesa, la qual ens permet transcendir dels nostres
propis pensaments, emocions i sensacions, així com desautomatitzar el nostre
comportament deixant de reaccionar compulsiva i agressivament davant allò que
ocorre dins i fora de nosaltres, desenvolupant certa saviesa i sentiments
d'amor i respecte cap a nosaltres mateixos i cap als altres.
Espere que us
agrade molt i sobretot que us servisca d'ajuda per a posar-ho en pràctica amb
els vostres alumnes amb TDAH.
No hay comentarios:
Publicar un comentario