El part meteorològic
Cal fer-los
entendre als alumnes que els sentiments són simplement sentiments, però que no
són ells, ells simplement els tenen. Cal ensenyar-los a acceptar, sentir i
reconèixer els seus sentiments amb una atenció plena, sense apartar-los,
canviar-los o expressar-los immediatament. És suficient amb sentir-los i
parar-los esment, una atenció amable.
Per a realitzar
aquesta activitat, els alumnes asseguts còmodament, tanquen els ulls i es
prenen un temps per a descobrir com se senten en aquest moment. Seguidament,
se'ls realitza la següent pregunta: Quin temps està fent per dins? Se'ls diu
que observen si brilla el sol i se senten relaxats, o si per contra, hi ha
núvols i és a punt de caure un aiguat o potser hi haja una tempesta. És com fer
el part meteorològic segons l'estat emocional d'aquest moment, sense pensar-ho.
Veritat que no pots canviar el temps exterior? Pot ser que en un altre moment
del dia canvie, però ara és com és, i així està bé. Els estats d'ànim canvien
com canvia el temps, passen per si mateixos.
Tècnica de la tortuga
Per a realitzar
aquest exercici cal ensenyar a l'alumnat a respondre davant una imminent
conducta impulsiva o agressiva encongint-se i ficant el cap entre els seus
braços, com si fóra una tortuga amagant-se dins de la seua closca. Aquesta
posició no és casual sinó que facilita la introspecció, li permet a l'alumne
identificar les conductes inadequades i prendre distància emocional per a
manejar la situació. Seguidament, se'ls ensenya a relaxar els músculs ja que a
mesura que els alumnes es relaxen, la tensió, la ira i la frustració
desapareixen. A continuació, els alumnes han de pensar en les diferents
solucions que li poden donar al problema. Han de pensar què faran quan isca de
la posició de la tortuga. Per descomptat, també es pot ajudar-los brindant-los
orientacions o idees. Finalment, quan els alumnes se senten més relaxats i
sàpien com enfrontar la situació que va donar motiu al seu empipament o
frustració, llavors podrà abandonar la postura de la tortuga.
Primers auxilis
Per a realitzar
aquesta activitat, per mitjà de l'observació conscient, s'ha de portar
l'atenció dels alumnes lluny dels seus caps, apartant-los relaxadament dels
seus sentiments. Per a açò, els alumnes han de deixar que la seua atenció penge
d'un fil, com si anaren una aranyeta, anant cada vegada més i més cap avall,
fins a arribar al ventre. En el ventre no hi ha pensaments. Allí està la
respiració. Allí tot està en calma, no hi ha preocupacions, no hi ha baralles.
Allí hi ha pau i calma profunda.
La pilota de compliments
Per a dur a
terme aquest exercici els alumnes asseguts formen un cercle i en el centre del
mateix se situa una pilota, denominada la pilota dels compliments. Per a
començar, un dels alumnes ha de dirigir-se al centre del cercle, agafar la
pilota i tirar-li-la suaument a un dels seus companys dient-li un compliment,
el que ells vulguen, com per exemple: “Em caus molt bé perquè eres una
vertadera amiga!”. El joc continua de la mateixa manera amb l'alumne que rep la
pilota situant-se en el centre del cercle llançant-li de nou la pilota a un
altre company transmetent-li el seu compliment.
L'arbre dels desitjos
Per a realitzar
aquesta activitat els alumnes han d'asseure's còmodament amb l'esquena ben
recta i els ulls tancats. Seguidament, han d'adonar-se que estan respirant i
que la seua respiració és alguna cosa molt especial. Els porta a l'ací i ara.
Ací, on ara estan asseguts. En aquest lloc. Han de romandre un moment amb
l'atenció en la respiració i prendre's el temps necessari per a sentir el
familiar moviment de la respiració. La respiració entra i ix…, entra i ix, una
vegada i una altra. A continuació, han de dirigir-se a un bell lloc en plena
naturalesa. Potser es tracte d'un lloc en el qual han estat alguna vegada o
d'un lloc de les seues fantasies… Han de prendre's un moment per a veure on
estan ara. En aqueix lloc es troben molt a gust, tranquils. Tenen una vista
magnífica, poden veure fins a la llunyania sense cap esforç. Què és el que
veuen? Si miren bé, veuran que al lluny hi ha un vell arbre. Han d'anar cap a
ell. És un arbre bell i centenari. Un arbre molt especial. Es tracta d'un arbre
dels desitjos i té més de 100 anys. És gran i fort, amb un tronc molt gruixut,
les seues branques, amples i obertes, estan repletes de fulles d'un verd nou,
primaveral. Si es fixen bé, veuran que en les branques de l'arbre hi ha unes colomes
blanques. Unes estan juntes, altres més distants. Hi ha moltes. Cada coloma pot
complir un dels seus desitjos. No ara mateix, sinó quan arribe el moment
oportú. No tots ells, sinó aquells que procedisquen realment dels seus cors i
que per a ells són molt importants. Cada vegada un desig. Han de prendre's tot
el temps que necessiten perquè des del seu cor aflore un desig. No necessiten pensar
en ell, han de limitar-se a esperar tranquil·lament al fet que aquest es
manifeste per si mateix. També pot ser un sentiment o una idea. Pot ser una
mica del que mai hagen parlat amb ningú. Què és el que se'ls ve al capdavant?
Si ja ho saben, poden cridar molt baixet a una de les colomes, sense que ningú
més els senta. Han de deixeu que la coloma es pose en les seues mans i
acostar-la als seus cors perquè sàpia quin és aqueix desig fervent. Ella ho
comprendrà. Han de donar-li el seu desig a la coloma i obrir la mà soltant-la i
deixant-la anar. Han d'observar com s'allunya volant, més i més lluny. Va de
camí a complir els seus desitjos. No avui o demà, possiblement tampoc la
setmana vinent. Però han de confiar que sempre hi ha alguna cosa que pot canviar.
No sempre serà exactament com ells volen, ni potser les coses succeïsquen tan
ràpidament com desitgen. Però han de confiar i deixar anar aqueix desig i les
imatges que es corresponen amb ell. Finalment, han d'anar obrint a poc a poc
els ulls i quedar-se asseguts encara uns instants.
No hay comentarios:
Publicar un comentario