Components clau del mindfulness
Germer (2005),
distingeix vuit qualitats centrals del mindfulness:
- No conceptual, açò és parar esment i consciència sense centrar-se en els processos de pensament implicats, des d'una mirada més integral, incloent sensacions, percepcions i emocions.
- Centrat en el present, el mindfulness sempre es dóna en i sobre el moment present, en l'ací i ara.
- No valoratiu, concentrar-se en com són les coses en l'ací i ara, no com es desitjaria que haguera sigut o com va ser en el passat.
- Intencional, sempre existeix la intenció directa de centrar-se en alguna cosa, i de tornar a açò si per algun motiu s'ha allunyat.
- Observació participativa, no és una observació distanciada, ha d'implicar el més profundament la ment i el cos de l'observador participant.
- No verbal, l'experiència mindfulness no té un referent verbal, sinó emocional i sensorial.
- Exploratori, obert a l'experimentació sensorial i perceptiva, no focalitzat en els coneixements que ja es tenen.
- Alliberador, cada moment d'experiència viscuda plenament és una experiència de llibertat.
Per la seua banda,
Jon Kabat-Zinn (2003) en el seu llibre “Viure amb Plenitud les crisis” parla de
7 actituds bàsiques amb la qual afrontar la pràctica i que caldrà conrear de
forma expressa: el no jutjar, la paciència, la confiança, la ment de
principiant, el no esforçar-se, l'acceptació i el cedir o desenganxe que
requereix el permetre que les coses siguen com són. D'altra banda, també fa
explícit la rellevància del compromís, l'autodisciplina i la intencionalitat
durant la pràctica (para més detall vegeu Kabat-Zinn, 2003, p. 67-81).
Beneficis del mindfulness en xiquets i adolescents
S'ha demostrat que
les intervencions basades en mindfulness poden millorar la salut (física i
mental) i el benestar emocional dels xiquets i adolescents que participen en
elles. Així mateix, diferents estudis han evidenciat que la pràctica de
mindfulness ajuda a:
- Reduir l'estrès, l'ansietat, els símptomes de depressió, la reactivitat, els problemes de conducta i la tendència a distraure's (tant d'estímuls interns com a externs).
- Millorar la concentració, l'atenció, la memòria de treball, la capacitat d'adonar-se o ser conscient, la capacitat de manejar les emocions, l'autocontrol, l'empatia i la comprensió cap als altres, l'autoestima, el rendiment acadèmic i el somni.
- Aconseguir una major tranquil·litat i relaxació.
- Desenvolupar habilitats naturals de resolució de conflictes.
Així mateix, segons
el Projecte “Creixent amb atenció i consciència plena” desenvolupat a Madrid,
s'ha observat que el mindfulness és útil perquè xiquets, adolescents, pares i
mestres:
- Estiguen més plenament en el present, en l'ací i ara.
- Observen pensaments i sensacions desagradables tal qual són.
- Siguen més conscients de si mateixos, dels judicis i d'allò que estan evitant.
- Estiguen més connectats amb si mateixos, amb els altres i amb el món que els envolta.
- Presenten menor reactivitat emocional i menor reacció enfront d'experiències desagradables.
- S'identifiquen menys amb els pensaments (no sóc el que pinso).
- Reconeguen el canvi constant (pensaments, emocions i sensacions que vénen i van).
- Obtinguen major equilibri, major calma i pau, major acceptació i compassió de si mateixos.
Conclusions
Com s'ha comentat
anteriorment, els alumnes diagnosticats amb TDAH presenten deficiències en
l'atenció, impulsivitat i un excessiu grau d'activitat. A més, a aquests
alumnes els costa molt autogobernar-se i mostren una dificultat excessiva (en
relació amb l'edat del xiquet o l'adolescent) per a inhibir la resposta
impulsiva davant les necessitats o desitjos interns i davant estímuls externs
(Barkley, 1999). Com a conseqüència a aquestes conductes censurables
socialment, l'alumne amb TDAH acaba considerant-se com un alumne inadaptat al
sistema escolar, social i familiar.
Cal destacar que
juntament amb la memòria, motivació i la comunicació, l'atenció és una de les
bases fonamentals de l'aprenentatge i del rendiment acadèmic i és fonamental
per a la ment i per a la conducta dels alumnes. No obstant açò, una deficient
capacitat d'atenció comporta repercussions negatives en el propi aprenentatge,
i fins i tot, en un rendiment acadèmic inferior a les possibilitats reals de
l'alumne.
Per açò, i segons
el marc de l'escola inclusiva el qual sosté que el sistema educatiu ha de
promoure respostes adaptades a les necessitats educatives de tots els alumnes,
trobar la manera d'entrenar l'atenció resulta crucial a causa de l'elevada
prevalença d'aquest trastorn en l'àmbit educatiu i la seua enorme repercussió
escolar i adaptativa.
Com a proposta per
a treballar l'atenció, les emocions i l'autorregulació de les conductes
inadaptades dels alumnes amb TDAH es proposa dur a terme una intervenció basada
en el mindfulness, que el seu objectiu fonamental es basa a afavorir que l'alumne
faça accions conscients per a aprendre nous comportaments que li ajuden a
millorar el seu aprenentatge i la seua adaptabilitat a l'entorn.
A través d'aquesta
intervenció, es pretén que la persona se centre en el moment present d'una
manera activa. Cercant, abans de res, el control sobre successos incontrolables
a través de l'exposició i de l'autorregulació amb l'objectiu de perpetuar les
conductes perturbadores d'aquests alumnes, ja que no és possible un
aprenentatge sense informació lligada a la seua execució. Pot assenyalar-se que
l'única manera en què els servomecanismes (feedback positiu i negatiu) de
l'organisme poden operar és quan els canals d'informació sensorial reben i
transmeten la informació rellevant d'una manera eficient (veure Corrigan,
2004).
![]() |
By Kochphon (Honey) Onshawee [CC0], via Wikimedia Commons |
No hay comentarios:
Publicar un comentario