martes, 6 de diciembre de 2016

CRITERIS DIAGNÒSTICS DE L'ASSOCIACIÓ AMERICANA DE PSIQUIATRIA (APA)



  Perquè existisca un diagnòstic sobre una patologia determinada, prèviament ha de sorgir un període de sospita i detecció del problema. Habitualment són els pares els que manifesten no poder o no saber dirigir el comportament del seu fill, o els mateixos mestres donen el senyal d'alerta quan detecta que el seu alumne no segueix el ritme d'aprenentatge esperat o presenta greus problemes de conducta.

Segons Pujol i Amador (2006) en la Guia Pràctica per a Educadors:  

El diagnòstic ho pot establir un professional coneixedor del tema, bé des del camp de la Medicina (psiquiatra i neuropediatre) o de la Psicologia (psicòleg clínic o neuropsicòleg), en general en funció de la seua dedicació al tema i també de la seua disponibilitat. El pediatre com a coneixedor privilegiat del xiquet i el seu entorn es constitueix, cada vegada amb una major implicació, en un pilar fonamental en la detecció i diagnòstic precoç del TDAH.

D'acord amb el sistema diagnòstic DSM-V, el TDAH és un patró de comportament de inadaptació de base neurològica sense causa específica coneguda iniciat en la infància que implica un patró de dèficit d'atenció, hiperactivitat i/o impulsivitat que interfereix amb el funcionament o el desenvolupament. Per a establir el diagnostique de TDAH segons el DSM-V, s'han d'establir els següents criteris:

A. Patró persistent de inatenció i/o hiperactivitat-impulsivitat que interfereix amb el funcionament o el desenvolupament, que es caracteritza per (1) i/o (2):

1. Inatenció

Sis (o més) dels següents símptomes s'han mantingut durant almenys 6 mesos en un grau que no concorda amb el nivell de desenvolupament i que afecta directament les activitats socials i acadèmiques/laborals: 

Nota: Els símptomes no són només una manifestació del comportament d'oposició, desafiament, hostilitat o fracàs en la comprensió de tasques o instruccions. 

* Per a adolescents majors i adults (a partir dels 17 anys d'edat), es requereix un mínim de cinc símptomes. 

a. Amb freqüència falla a prestar la deguda atenció a detalls o per distracció es cometen errors en les tasques escolars, en el treball o durant altres activitats (ex: es passen per alt o es perden detalls, el treball no es duu a terme amb precisió). 

b. Amb freqüència té dificultats per a mantenir l'atenció en tasques o activitats recreatives (ex: té dificultat per a mantenir l'atenció en classes, converses o la lectura perllongada). 

c. Amb freqüència sembla no escoltar quan se li parla directament (ex: sembla tenir la ment en altres coses, fins i tot en absència de qualsevol distracció aparent). 

d. Amb freqüència no segueix les instruccions i no acaba les tasques escolars, els quefers o els deures laborals (ex: inicia tasques però es distrau ràpidament i s'evadeix amb facilitat). 

e. Amb freqüència té dificultat per a organitzar tasques i activitats (ex: dificultat per a gestionar tasques seqüencials, dificultat per a posar els materials i pertinences en ordre, descuit i desorganització en el treball, mala gestió del temps, no compleix els terminis). 

f. Amb freqüència evita, li disgusta o es mostra poc entusiasta a iniciar tasques que requereixen un esforç mental sostingut (ex: tasques escolars o quefers domèstics; en adolescents majors i adults, preparació d'informes, completar formularis, revisar articles llargs). 

g. Amb freqüència perd coses necessàries per a tasques o activitats (ex: materials escolars, llapis, llibres, instruments, claus, papers del treball, ulleres, mòbil). 

h. Amb freqüència es distrau amb facilitat per estímuls externs (per a adolescents majors i adults, pot incloure pensaments no relacionats). 

i. Amb freqüència oblida les activitats quotidianes (ex: fer les tasques, fer les diligències; en adolescents majors i adults, retornar les trucades, pagar les factures, acudir a les cites).


2. Hiperactivitat i impulsivitat

Sis (o més) dels següents símptomes s'han mantingut durant, almenys, 6 mesos en un grau que no concorda amb el nivell de desenvolupament i afecta directament a les activitats socials i acadèmiques/laborals: 

Nota: Els símptomes no són només una manifestació del comportament d'oposició, desafiament, hostilitat o fracàs per a comprendre tasques o instruccions. 

Per a adolescents majors i adults (a partir de 17 anys d'edat), es requereix un mínim de cinc símptomes. 

a. Amb freqüència joguineja o colpeja amb les mans o els peus o es retorça en el seient.

b. Amb freqüència s'alça en situacions en què s'espera que romanga assegut (ex: s'alça en la classe, en l'oficina o en un altre lloc de treball, o en altres situacions que requereixen mantenir-se en el seu lloc). 

c. Amb freqüència corretea o grimpa en situacions en les quals no resulta apropiat. (Nota: en adolescents o adults, pot limitar-se a estar inquiet). 

d. Amb freqüència és incapaç de jugar o d'ocupar-se tranquil·lament en activitats recreatives. 

e. Amb freqüència està “ocupat”, actuant com si “ho impulsara un motor” (ex: és incapaç d'estar o se sent incòmode estant quiet durant un temps perllongat, com en restaurants, reunions; els altres poden pensar que està intranquil o que li resulta difícil seguir-los). 

f. Amb freqüència parla excessivament. 

Impulsividad

g. Amb freqüència respon inesperadament o abans que s'haja conclòs una pregunta (ex: acaba les frases d'uns altres, no respecta el torn de conversa). 

h. Amb freqüència li és difícil esperar el seu torn (ex: mentre espera en una cua). 

i. Amb freqüència interromp o s’immiscueix amb uns altres (ex: es fica en les converses, jocs o activitats; pot començar a utilitzar les coses d'altres persones sense esperar rebre permís; en adolescents i adults, pot immiscuir-se o avançar-se al que fan uns altres). 

B. Alguns símptomes de inatenció o hiperactiu-impulsius estaven presents abans dels 12 anys.

C. Diversos símptomes de inatenció o hiperactiu-impulsius estan presents en dos o més contextos (ex: a casa, en l'escola o en el treball; amb els amics o parents; en altres activitats).

D. Existeixen proves clares que els símptomes interfereixen amb el funcionament social, acadèmic o laboral, o redueixen la qualitat dels mateixos. 

E. Els símptomes no es produeixen exclusivament durant el curs de l'esquizofrènia o d'un altre trastorn psicòtic i no s'expliquen millor per un altre trastorn mental (ex: trastorn de l'estat d'ànim, trastorn d'ansietat, trastorn disociatiu, trastorn de la personalitat, intoxicació o abstinència de substàncies).

En funció dels resultats es podran classificar les següents presentacions: 

  • Presentació combinada: Si es compleixen el Criteri A1 (inatenció) i el Criteri A2 (hiperactivitat-impulsivitat) durant els últims 6 mesos.
  • Presentació predominant amb falta d'atenció: Si es compleix el Criteri A1 (inatenció) però no es compleix el criteri A2 (hiperactivitat-impulsivitat) durant els últims 6 mesos.
  • Presentació predominant hiperactiva/impulsiva: Si es compleix el Criteri A2 (hiperactivitat-impulsivitat) i no es compleix el Criteri A1 (inatenció) durant els últims 6 mesos. 


Especificar si:

  • En remissió parcial: Quan prèviament es complien tots els criteris, no tots els criteris s'han complit durant els últims 6 mesos, i els símptomes segueixen deteriorant el funcionament social, acadèmic o laboral. 


Especificar la gravetat actual: 

  • Lleu: Pocs o cap símptoma estan presents més que els necessaris per al diagnòstic, i els símptomes només produeixen deterioració mínima del funcionament social o laboral.
  • Moderat: Símptomes o deterioracions funcionals presents entre “lleu” i “greu”.
  • Sever: Presència de molts símptomes a part dels necessaris per al diagnòstic o de diversos símptomes particularment greus, o els símptomes produeixen deterioració notable del funcionament social o laboral.


Així mateix, cal destacar que la finalitat del procés diagnòstic no és etiquetar a un xiquet, sinó identificar al més prompte possible els problemes que manifesta, amb l'objectiu d'implementar programes d'intervenció que eviten en la mesura del possible el sofriment humà que provoca un trastorn.

No hay comentarios:

Publicar un comentario