Perquè existisca un
diagnòstic sobre una patologia determinada, prèviament ha de sorgir un període
de sospita i detecció del problema. Habitualment són els pares els que
manifesten no poder o no saber dirigir el comportament del seu fill, o els
mateixos mestres donen el senyal d'alerta quan detecta que el seu alumne no
segueix el ritme d'aprenentatge esperat o presenta greus problemes de conducta.
Segons Pujol i
Amador (2006) en la Guia Pràctica per a Educadors:
El diagnòstic ho
pot establir un professional coneixedor del tema, bé des del camp de la Medicina
(psiquiatra i neuropediatre) o de la Psicologia (psicòleg clínic o
neuropsicòleg), en general en funció de la seua dedicació al tema i també de la
seua disponibilitat. El pediatre com a coneixedor privilegiat del xiquet i el
seu entorn es constitueix, cada vegada amb una major implicació, en un pilar
fonamental en la detecció i diagnòstic precoç del TDAH.
D'acord amb el
sistema diagnòstic DSM-V, el TDAH és un patró de comportament de inadaptació de
base neurològica sense causa específica coneguda iniciat en la infància que
implica un patró de dèficit d'atenció, hiperactivitat i/o impulsivitat que
interfereix amb el funcionament o el desenvolupament. Per a establir el
diagnostique de TDAH segons el DSM-V, s'han d'establir els següents criteris:
A. Patró persistent
de inatenció i/o hiperactivitat-impulsivitat que interfereix amb el
funcionament o el desenvolupament, que es caracteritza per (1) i/o (2):
1. Inatenció
Sis (o més) dels
següents símptomes s'han mantingut durant almenys 6 mesos en un grau que no
concorda amb el nivell de desenvolupament i que afecta directament les
activitats socials i acadèmiques/laborals:
Nota: Els símptomes
no són només una manifestació del comportament d'oposició, desafiament,
hostilitat o fracàs en la comprensió de tasques o instruccions.
* Per a adolescents
majors i adults (a partir dels 17 anys d'edat), es requereix un mínim de cinc
símptomes.
a. Amb freqüència
falla a prestar la deguda atenció a detalls o per distracció es cometen errors
en les tasques escolars, en el treball o durant altres activitats (ex: es
passen per alt o es perden detalls, el treball no es duu a terme amb precisió).
b. Amb freqüència
té dificultats per a mantenir l'atenció en tasques o activitats recreatives (ex:
té dificultat per a mantenir l'atenció en classes, converses o la lectura
perllongada).
c. Amb freqüència
sembla no escoltar quan se li parla directament (ex: sembla tenir la ment en
altres coses, fins i tot en absència de qualsevol distracció aparent).
d. Amb freqüència
no segueix les instruccions i no acaba les tasques escolars, els quefers o els
deures laborals (ex: inicia tasques però es distrau ràpidament i s'evadeix amb
facilitat).
e. Amb freqüència
té dificultat per a organitzar tasques i activitats (ex: dificultat per a
gestionar tasques seqüencials, dificultat per a posar els materials i
pertinences en ordre, descuit i desorganització en el treball, mala gestió del
temps, no compleix els terminis).
f. Amb freqüència
evita, li disgusta o es mostra poc entusiasta a iniciar tasques que requereixen
un esforç mental sostingut (ex: tasques escolars o quefers domèstics; en
adolescents majors i adults, preparació d'informes, completar formularis,
revisar articles llargs).
g. Amb freqüència
perd coses necessàries per a tasques o activitats (ex: materials escolars,
llapis, llibres, instruments, claus, papers del treball, ulleres, mòbil).
h. Amb freqüència
es distrau amb facilitat per estímuls externs (per a adolescents majors i
adults, pot incloure pensaments no relacionats).
i. Amb freqüència
oblida les activitats quotidianes (ex: fer les tasques, fer les diligències; en
adolescents majors i adults, retornar les trucades, pagar les factures, acudir
a les cites).
2. Hiperactivitat i impulsivitat
Sis (o més) dels
següents símptomes s'han mantingut durant, almenys, 6 mesos en un grau que no
concorda amb el nivell de desenvolupament i afecta directament a les activitats
socials i acadèmiques/laborals:
Nota: Els símptomes
no són només una manifestació del comportament d'oposició, desafiament,
hostilitat o fracàs per a comprendre tasques o instruccions.
Per a adolescents
majors i adults (a partir de 17 anys d'edat), es requereix un mínim de cinc
símptomes.
a. Amb freqüència
joguineja o colpeja amb les mans o els peus o es retorça en el seient.
b. Amb freqüència
s'alça en situacions en què s'espera que romanga assegut (ex: s'alça en la
classe, en l'oficina o en un altre lloc de treball, o en altres situacions que
requereixen mantenir-se en el seu lloc).
c. Amb freqüència
corretea o grimpa en situacions en les quals no resulta apropiat. (Nota: en
adolescents o adults, pot limitar-se a estar inquiet).
d. Amb freqüència
és incapaç de jugar o d'ocupar-se tranquil·lament en activitats recreatives.
e. Amb freqüència
està “ocupat”, actuant com si “ho impulsara un motor” (ex: és incapaç d'estar o
se sent incòmode estant quiet durant un temps perllongat, com en restaurants,
reunions; els altres poden pensar que està intranquil o que li resulta difícil
seguir-los).
f. Amb freqüència
parla excessivament.
Impulsividad
g. Amb freqüència
respon inesperadament o abans que s'haja conclòs una pregunta (ex: acaba les
frases d'uns altres, no respecta el torn de conversa).
h. Amb freqüència
li és difícil esperar el seu torn (ex: mentre espera en una cua).
i. Amb freqüència
interromp o s’immiscueix amb uns altres (ex: es fica en les converses, jocs o
activitats; pot començar a utilitzar les coses d'altres persones sense esperar
rebre permís; en adolescents i adults, pot immiscuir-se o avançar-se al que fan
uns altres).
B. Alguns símptomes
de inatenció o hiperactiu-impulsius estaven presents abans dels 12 anys.
C. Diversos
símptomes de inatenció o hiperactiu-impulsius estan presents en dos o més
contextos (ex: a casa, en l'escola o en el treball; amb els amics o parents; en
altres activitats).
D. Existeixen
proves clares que els símptomes interfereixen amb el funcionament social,
acadèmic o laboral, o redueixen la qualitat dels mateixos.
E. Els símptomes no
es produeixen exclusivament durant el curs de l'esquizofrènia o d'un altre
trastorn psicòtic i no s'expliquen millor per un altre trastorn mental (ex:
trastorn de l'estat d'ànim, trastorn d'ansietat, trastorn disociatiu, trastorn
de la personalitat, intoxicació o abstinència de substàncies).
En funció dels
resultats es podran classificar les següents presentacions:
- Presentació combinada: Si es compleixen el Criteri A1 (inatenció) i el Criteri A2 (hiperactivitat-impulsivitat) durant els últims 6 mesos.
- Presentació predominant amb falta d'atenció: Si es compleix el Criteri A1 (inatenció) però no es compleix el criteri A2 (hiperactivitat-impulsivitat) durant els últims 6 mesos.
- Presentació predominant hiperactiva/impulsiva: Si es compleix el Criteri A2 (hiperactivitat-impulsivitat) i no es compleix el Criteri A1 (inatenció) durant els últims 6 mesos.
Especificar si:
- En remissió parcial: Quan prèviament es complien tots els criteris, no tots els criteris s'han complit durant els últims 6 mesos, i els símptomes segueixen deteriorant el funcionament social, acadèmic o laboral.
Especificar la
gravetat actual:
- Lleu: Pocs o cap símptoma estan presents més que els necessaris per al diagnòstic, i els símptomes només produeixen deterioració mínima del funcionament social o laboral.
- Moderat: Símptomes o deterioracions funcionals presents entre “lleu” i “greu”.
- Sever: Presència de molts símptomes a part dels necessaris per al diagnòstic o de diversos símptomes particularment greus, o els símptomes produeixen deterioració notable del funcionament social o laboral.
Així mateix, cal
destacar que la finalitat del procés diagnòstic no és etiquetar a un xiquet,
sinó identificar al més prompte possible els problemes que manifesta, amb
l'objectiu d'implementar programes d'intervenció que eviten en la mesura del
possible el sofriment humà que provoca un trastorn.
No hay comentarios:
Publicar un comentario