Consells per a casa per als familiars de fills amb TDAH
Entrenem la respiració
Els familiars
poden fer que el xiquet i ells mateixos observen la seua respiració en
diferents instants, com per exemple: veient la TV, jugant a l'ordinador, quan
hi ha alguna preocupació o disgust, quan s'alcen o fiquen al llit, etc.
Així mateix, amb
l'objectiu que els xiquets siguen cada vegada més conscients del moviment de la
seua respiració en moments de por, desassossec, relaxació i excitació, se'ls
poden realitzar preguntes després de veure una pel·lícula molt emocionant sobre
si s'han adonat que, mentre la veien, contenien la respiració de tant en tant,
i el que açò significa; o quan es troben totalment relaxats i se senten molt
feliços, preguntar-los com és la seua respiració. També se'ls pot demanar que
observen la seua respiració quan van amb bicicleta, quan estan parlant amb un
grup d'amics, quan estan esperant en la cua del tobogan del parc, etc.
Exercitem l'atenció
És molt
important entrenar l'atenció tan aviat com s'alcen, portant l'atenció a les
seues cames, sentint com aquestes ixen del llit i et porten al bany per a
donar-te una dutxa sentint la calidesa de l'aigua en la pell. A més, es poden
realitzar preguntes sobre si el seu cap i cos estan encara cansats, si se
senten frescos o descansats o potser ja comencen el dia estressats, etc.
Així mateix,
també poden aprendre a mirar sense fer comentaris i sense que els seus
pensaments interferisquen en l'experiència de mirar. També és molt important
aprendre a escoltar volent realment sentir i comprendre el que l'altre vol dir,
per açò, seria aconsellable mantenir una conversa en la taula a l'hora del
menjar o del sopar explicant cadascun el que li ha succeït durant el dia.
Un altre mètode
per a exercitar l'atenció és menjar amb summa atenció durant el menjar, sense
realitzar cap comentari del tipus “no m'agrada”, “no sap bé”, quin bé”, etc. Al
contrari, cal convertir el menjar en una experiència plena de sorpreses,
compartint amb els altres el que fas olor, notes, assaboreixes i assegues quan,
amb atenció plena, portes el menjar a la teua boca, la mastegues,
l'assaboreixes i finalment l'engoleixes.
Com ens sentim?
És important que
les famílies fomenten la transmissió entre ells de com se senten i què poden
fer per a ajudar-se entre ells. Per a açò, pot utilitzar preguntes tipus: Què
perceps del teu cos?, Podem fer alguna cosa per a ajudar-te?, etc. Una altra
manera és dibuixar un termòmetre i escriure cada dia com se senten cadascun
dels membres de la família.
Una altra activitat
molt eficaç consisteix a posar-se en família davant de l'espill i començar a
riure's a riallades, fent-se preguntes com: Què passa ara amb el teu cos?, Què
és el que s'està rient?, Riuen també els teus ulls, les teues galtes, la teua
boca?, I la teua panxa riu també?, Els muscles?, Hi ha una mica més que també
riu?, etc.
La capseta de les preocupacions
Amb l'objectiu
de traure del cap totes aquelles preocupacions que ens ronden per ella i viure
més felices i despreocupats, es pot crear a casa “la capseta de les
preocupacions”. Així, cada nit se li pot preguntar al xiquet si té alguna
preocupació. En pensar en açò, si és que sí, pot guardar totes aqueixes
preocupacions en la caixa i observar que aquestes ja no es troben en el seu
cap, sinó en la capseta.
No ens comportem sempre igual
Amb l'objectiu
que cada membre de la família recorde ser amable amb la resta dels familiars i
amb ell mateix, cada membre pot crear-se la seua pròpia polsera amb una simple
goma elàstica i posar-li-la en la seua mà dreta. Cada vegada que siguen
desagradables amb ells mateixos o amb els altres, es canviaran la polsera de
nina. Així, cada vegada que es comporten de manera inadequada s'adonaran d'açò,
però sempre sense enfadar-se amb ells mateixos, simplement han de somriure i
posar-se la polsera en l'altra nina. L'objectiu d'aquesta activitat és que
cadascun s'adone dels seus propis comportaments i es realitzen la següent
pregunta: Seguisc amb açò o atur ara que m'he adonat?
Un altre
exercici molt important consisteix que cada membre de la família en un paperet
on figuren tots els noms dels familiars, escriga una cosa sobre aqueixa
persona, alguna cosa pel que la volen, els agrada o els resulta inoblidable. A
continuació, ho guarden en una capseta i passada una setmana cadascun llig el
compliment que hi ha darrere del seu nom.
Consideracions finals
Després de llarg
temps i intens treball i esforç, s'ha pretès reflectir a través de la realització
del present treball els aspectes més rellevants sobre el TDAH, la modificació
de conducta i el mindfulness.
Com sabem, el
TDAH és una realitat tangible en l'escola que malgrat l'abundància d'informació
existent sobre aquest tema, en l'actualitat, no s'ha arribat a un consens mutu
sobre les seues causes. Motiu pel qual, aquest treball pretén servir d'ajuda i
orientació perquè totes les persones, i especialment perquè tots els
professionals de l'educació, puguen informar-se sobre les característiques que
presenta aquest tipus d'alumnat amb la finalitat d'optimitzar el seu
desenvolupament socioeducatiu i familiar utilitzant per a açò els recursos que
millor es adeqüen a les seues capacitats.
Així mateix, no
solament s'ha procurat presentar un marc teòric sobre les característiques que
presenten aquest tipus d'alumnes, sinó que s'ha dissenyat una proposta
d'actuació basada en les tècniques meditatives del mindfulness amb l'objectiu
de proporcionar a aquest tipus d'alumnat habilitats d'autocontrol per a manejar
la seua hiperactivitat i impulsivitat a través del desenvolupament de la pròpia
consciència, una consciència no reactiva, contemplativa i plena de saviesa, la
qual ens permet transcendir dels nostres propis pensaments, emocions i
sensacions, així com desautomatitzar el nostre comportament deixant de
reaccionar compulsiva i agressivament davant allò que ocorre dins i fora de
nosaltres, desenvolupant certs sentiments d'amor i respecte cap a nosaltres
mateixos i cap als altres.
D'altra banda,
destacar que dur a terme una proposta d'actuació amb tals característiques
comporta un procés laboriós, ja que implica la formació i coneixements
d'aquestes tècniques meditatives per part del professorat per al seu òptim
desenvolupament i instauració. Esmentar que la principal dificultat amb la qual
ens podem trobar a l'hora de posar en pràctica aquesta proposta és la falta de
predisposició per part del professorat a l'hora de dur a terme la seua
formació. Igualment, assenyalar que si no es produeix una fèrria col·laboració
entre els docents que conformen el centre educatiu i les famílies, el
desenvolupament de la proposta d'actuació es veurà afectada de manera negativa
fent que es retarden els beneficis comentats al llarg de tot el treball cap a
l'alumnat.
Així mateix
destacar que existeixen múltiples recerques realitzades sobre els beneficis
obtinguts després de la posada en pràctica del mindfulness en les escoles.
Exemple d'açò ho trobem en un metaanàlisi realitzat per Joseph Durlak (2011) en
el qual van participar 270.000 alumnes de totes les etapes educatives. Durlak
va concloure que aquells alumnes que havien realitzat programes de minfulness
basats en l'educació socioemocional en Primària, no solament van mostrar
millores significatives en qüestions conductuals, sinó que a més van obtenir
una millora significativa en els seus resultats acadèmics.
Per tant, i tal
com ens diu Bona (2015):
De nosaltres,
mestres i mestres depèn que aquest món en el futur siga un lloc millor, perquè
cada dia que assistim a classe tenim la possibilitat de contagiar i influir amb
la nostra actitud i amb la nostra passió a totes les persones que ara són
xiquets però que ràpidament deixaran de ser-ho. Fer-los participar en la
societat, ensenyar-los a ser respectuosos, a empatitzar, ser sensibles i
després ocupeu-vos de les dades. Més enllà d'estàndards, assoliments, decimals,
continguts, objectius, etc. Que pretenen convertir als nostres alumnes en
màquines avaluables, no hem d'oblidar el que tenim davant, un xiquet que té més
somnis que una simple nota. Sigueu mestres, sigueu pares, però no oblideu el
més important: gaudiu d'açò i contagieu.
Per a concloure
el present treball, m'agradaria fer esment a aquests quatre durs anys de
carrera que ja hem deixat arrere, així com posar de manifest tot l'esforç
exercit i dipositat en aquesta. Fet pel qual m'agradaria fer-ho a través d'una frase
cèlebre de Mahatma Gandhi: “Nostra recompensa es troba en l'esforç i no en el
resultat. Un esforç total és una victòria completa”.
Por PatriziaCiarciaG (Trabajo propio) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], undefined |
No hay comentarios:
Publicar un comentario