Consells per a la praxi de la proposta didàctica d'intervenció
- Constància i paciència: triar moments fixos, 10 o 15 minuts tots els dies a la mateixa hora. Destacar que els resultats no sempre es donen de forma immediata, és amb la pràctica regular com s'observen els majors beneficis.
- Lloc: és aconsellable cercar un lloc tranquil en el qual no hi haja interrupcions. Es pot utilitzar el gimnàs o la pròpia aula tancant les finestres i posant una llum tènue i relaxant.
- Actitud: és important proposar la pràctica amb una actitud lúdica, motivadora i plena d'humor i d'aventura, però sempre de forma relaxada.
- Repetició: Repetir alguns exercicis que els siguen especialment atractius o fàcils als alumnes, ja que encara que l'exercici siga el mateix, l'experiència personal pot canviar en cada ocasió.
- Participació: resulta molt motivador practicar l'experiència amb els alumnes, estar ací amb ells, vivint una experiència compartida.
- Acceptació: valorar l'esforç, amb amabilitat. Hi ha dies que els alumnes se senten millor i la pràctica ix a la perfecció i altres dies en canvi, estan més distrets, més tibants i apareixen més dificultats. En tot cas, cal acceptar les coses tal com són en aqueix moment, sense jutjar les experiències dels xiquets.
- Escolta'ls: cal realitzar-li preguntes sobre l'experiència, demanar-los que expressen les seues sensacions en acabar els exercicis.
Proposta d'activitats
Destacar que la
majoria de les activitats plantejades estan inspirades en el Llibre Tranquils i
atents com una granota de Eline Snel, en les activitats proposades pel nord-americà
Jon Kabat-Zinn en la seua diversitat de llibres publicats i en diferents
pàgines webs i articles dedicats al mindfulness i l'atenció plena.
Per a aconseguir
l'atenció plena en la proposta didàctica es realitzen diferents exercicis de
relaxació, respiració, consciència de les sensacions corporals i meditació.
Així mateix, per a
realitzar els exercicis es posarà música relaxant i la veu del docent serà
transmesa de forma suau i afable. Les sessions tindran una durada
aproximadament d'uns 10 minuts. L'interessant és poder dedicar cada dia una
estona, ja que en aquest tipus d'exercicis és molt més efectiva la brevetat i
la constància diària que llargues sessions distanciades.
Temes tractats en
la proposta didàctica
- Observació i concentració.
- Atenció per al teu cos.
- Provar, fer olor, escoltar, veure i sentir.
- Paciència, confiança i soltar.
- Sentir i permetre els sentiments.
- Conèixer i aprendre a conviure amb els pensaments.
- L'amabilitat.
- La felicitat.
El procés a seguir
serà el següent:
1. S'obrirà cada
sessió amb un so, indicant el començament i l'entrada a la concentració. Els
instruments poden ser: campanes, platerets, bols...En aquest cas, utilitzarem
el triangle.
2. Seguidament
s'entra en el procés de aquietar la ment, prenent consciència de l'entra i
eixida de l'aire.
3. A continuació es
realitza un dels exercicis proposats.
4. Finalment, es
torna a respirar fent conscient la respiració i tancant la sessió donant
gràcies a tots.
Així mateix, es
proposa crear dins de l'aula “El racó de la relaxació”, un lloc on tots els
alumnes poden acudir en el moment que desitgen per a alliberar tensions,
empipaments, frustracions o qualsevol tipus de sentiment que els interrompa
seguir la classe adequadament. En aquest lloc podran posar en pràctica les
tècniques meditatives apreses en classe o escriure com se senten i què poden
fer per a solucionar-ho. El racó es ornamentarà mitjançant plantes, cartells
amb pautes a seguir amb aquest tipus de sentiments (para, pensa i actua),
imatges relaxants, material manipulat desestresant, etc.
Ens posem en situació
Per a dur a terme
la realització de les activitats, cal presentar als alumnes la proposta i els
diferents exercicis a realitzar com una forma de treballar els sentits i
adquirir “superpoders” com els que tenen els superherois (Es pot tematitzar
aquesta part amb els superherois favorits dels alumnes, augmentant així la seua
atenció i motivació cap a l'exercici).
Seguidament, se'ls
explica als alumnes que per a realitzar els exercicis proposats han de parar
esment a les seues sensacions sense jutjar-les ni associar-les a coses
negatives o positives. Així mateix, quan finalitze cadascun dels exercicis, els
alumnes explicaran què han sentit durant la seua realització, sense emetre
judicis de valor mentre expliques les seues experiències.
Oïdes d'elefant
Per a realitzar
aquest exercici, se'ls diu als alumnes que es va a tocar un triangle i que han
d'alçar la mà quan ja no senten gens, és a dir, quan el so haja desaparegut.
Fer olor, tocar, mirar i sentir una flor
Per a realitzar
aquesta activitat, se'ls dóna als alumnes una flor i se'ls demana que toquen
suaument els seus pètals i paren esment en les sensacions que els produeix
tocar-la. Passat 1 minut el docent tocarà el triangle per a finalitzar.
Seguidament, se'ls demana que facen olor la flor i que arrepleguen les
sensacions en fer-la olor. Passat un minut el docent torna a tocar el triangle
i els demana als alumnes que ara miren la flor amb atenció, que paren esment
als detalls, al color, les seues diferents formes. Després d'un minut, el
docent toca el triangle i finalitza l'activitat.
Astronauteando
Per a realitzar
aquest exercici se'ls diu als alumnes que van a jugar a ser astronautes que
visiten altres planetes. Per a realitzar l'activitat es tria una llepolia i
se'ls demana als alumnes que la miren com si fóra un objecte que mai han vist
mai. Una vegada s'han concentrat en el seu aspecte, se'ls demana que tanquen
els ulls i la proven. Centrant-se sempre en les sensacions que els produeixen.
Quan li l'hagen menjat, el docent tocarà el triangle i finalitzarà l'activitat
realitzant preguntes sobre les seues sensacions i experiències.
Memoritzant
Per a realitzar
aquesta activitat se'ls diu als alumnes que intenten recordar 5 coses que han
vist de camí al col·legi, en un tram d'un viatge amb cotxe o en un simple
passeig pel carrer. Seguidament, se'ls realitza la següent pregunta: Com són?
Intenteu percebre cada vegada més qualitats de les coses però sense jutjar,
sense dir si és bo o dolent, bell o lleig, simplement apreciant les
característiques del que us envolta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario