martes, 6 de diciembre de 2016

CONSELLS PER A LA PRAXI DE LA PROPOSTA DIDÀCTICA D'INTERVENCIÓ I PROPOSTA D'ACTIVITATS



Consells per a la praxi de la proposta didàctica d'intervenció


  • Constància i paciència: triar moments fixos, 10 o 15 minuts tots els dies a la mateixa hora. Destacar que els resultats no sempre es donen de forma immediata, és amb la pràctica regular com s'observen els majors beneficis.
  • Lloc: és aconsellable cercar un lloc tranquil en el qual no hi haja interrupcions. Es pot utilitzar el gimnàs o la pròpia aula tancant les finestres i posant una llum tènue i relaxant.
  • Actitud: és important proposar la pràctica amb una actitud lúdica, motivadora i plena d'humor i d'aventura, però sempre de forma relaxada.
  • Repetició: Repetir alguns exercicis que els siguen especialment atractius o fàcils als alumnes, ja que encara que l'exercici siga el mateix, l'experiència personal pot canviar en cada ocasió.
  • Participació: resulta molt motivador practicar l'experiència amb els alumnes, estar ací amb ells, vivint una experiència compartida.
  • Acceptació: valorar l'esforç, amb amabilitat. Hi ha dies que els alumnes se senten millor i la pràctica ix a la perfecció i altres dies en canvi, estan més distrets, més tibants i apareixen més dificultats. En tot cas, cal acceptar les coses tal com són en aqueix moment, sense jutjar les experiències dels xiquets.
  • Escolta'ls: cal realitzar-li preguntes sobre l'experiència, demanar-los que expressen les seues sensacions en acabar els exercicis.


 

Proposta d'activitats

Destacar que la majoria de les activitats plantejades estan inspirades en el Llibre Tranquils i atents com una granota de Eline Snel, en les activitats proposades pel nord-americà Jon Kabat-Zinn en la seua diversitat de llibres publicats i en diferents pàgines webs i articles dedicats al mindfulness i l'atenció plena.

Per a aconseguir l'atenció plena en la proposta didàctica es realitzen diferents exercicis de relaxació, respiració, consciència de les sensacions corporals i meditació.

Així mateix, per a realitzar els exercicis es posarà música relaxant i la veu del docent serà transmesa de forma suau i afable. Les sessions tindran una durada aproximadament d'uns 10 minuts. L'interessant és poder dedicar cada dia una estona, ja que en aquest tipus d'exercicis és molt més efectiva la brevetat i la constància diària que llargues sessions distanciades. 

Temes tractats en la proposta didàctica
  • Observació i concentració.
  • Atenció per al teu cos.
  • Provar, fer olor, escoltar, veure i sentir.
  • Paciència, confiança i soltar.
  • Sentir i permetre els sentiments.
  • Conèixer i aprendre a conviure amb els pensaments.
  • L'amabilitat.
  • La felicitat.

El procés a seguir serà el següent:

1. S'obrirà cada sessió amb un so, indicant el començament i l'entrada a la concentració. Els instruments poden ser: campanes, platerets, bols...En aquest cas, utilitzarem el triangle. 

2. Seguidament s'entra en el procés de aquietar la ment, prenent consciència de l'entra i eixida de l'aire.

3. A continuació es realitza un dels exercicis proposats.

4. Finalment, es torna a respirar fent conscient la respiració i tancant la sessió donant gràcies a tots.

Així mateix, es proposa crear dins de l'aula “El racó de la relaxació”, un lloc on tots els alumnes poden acudir en el moment que desitgen per a alliberar tensions, empipaments, frustracions o qualsevol tipus de sentiment que els interrompa seguir la classe adequadament. En aquest lloc podran posar en pràctica les tècniques meditatives apreses en classe o escriure com se senten i què poden fer per a solucionar-ho. El racó es ornamentarà mitjançant plantes, cartells amb pautes a seguir amb aquest tipus de sentiments (para, pensa i actua), imatges relaxants, material manipulat desestresant, etc. 


Ens posem en situació

Per a dur a terme la realització de les activitats, cal presentar als alumnes la proposta i els diferents exercicis a realitzar com una forma de treballar els sentits i adquirir “superpoders” com els que tenen els superherois (Es pot tematitzar aquesta part amb els superherois favorits dels alumnes, augmentant així la seua atenció i motivació cap a l'exercici). 

Seguidament, se'ls explica als alumnes que per a realitzar els exercicis proposats han de parar esment a les seues sensacions sense jutjar-les ni associar-les a coses negatives o positives. Així mateix, quan finalitze cadascun dels exercicis, els alumnes explicaran què han sentit durant la seua realització, sense emetre judicis de valor mentre expliques les seues experiències.


Oïdes d'elefant

Per a realitzar aquest exercici, se'ls diu als alumnes que es va a tocar un triangle i que han d'alçar la mà quan ja no senten gens, és a dir, quan el so haja desaparegut.


Fer olor, tocar, mirar i sentir una flor

Per a realitzar aquesta activitat, se'ls dóna als alumnes una flor i se'ls demana que toquen suaument els seus pètals i paren esment en les sensacions que els produeix tocar-la. Passat 1 minut el docent tocarà el triangle per a finalitzar. Seguidament, se'ls demana que facen olor la flor i que arrepleguen les sensacions en fer-la olor. Passat un minut el docent torna a tocar el triangle i els demana als alumnes que ara miren la flor amb atenció, que paren esment als detalls, al color, les seues diferents formes. Després d'un minut, el docent toca el triangle i finalitza l'activitat.


Astronauteando

Per a realitzar aquest exercici se'ls diu als alumnes que van a jugar a ser astronautes que visiten altres planetes. Per a realitzar l'activitat es tria una llepolia i se'ls demana als alumnes que la miren com si fóra un objecte que mai han vist mai. Una vegada s'han concentrat en el seu aspecte, se'ls demana que tanquen els ulls i la proven. Centrant-se sempre en les sensacions que els produeixen. Quan li l'hagen menjat, el docent tocarà el triangle i finalitzarà l'activitat realitzant preguntes sobre les seues sensacions i experiències.


Memoritzant

Per a realitzar aquesta activitat se'ls diu als alumnes que intenten recordar 5 coses que han vist de camí al col·legi, en un tram d'un viatge amb cotxe o en un simple passeig pel carrer. Seguidament, se'ls realitza la següent pregunta: Com són? Intenteu percebre cada vegada més qualitats de les coses però sense jutjar, sense dir si és bo o dolent, bell o lleig, simplement apreciant les característiques del que us envolta.

No hay comentarios:

Publicar un comentario